امنیت روزنامه نگاران باید تضمین شود
گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

اطلاعيه مطبوعاتي

جهار‌شنبه ٢١اسد ١٣٨٨

 

دو خبرنگار اسوشیدت پرس شدیدا مجروح شدند

 

گزارشگران بدون مرزنگرانی خود را ناامنی فزاینده در افغانستان کمتر از دوهفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کند. دو خبرنگار آژانس اسوشیدت پرس در نزدیکی کندهار شدیدا در اثر انفجار ماین مجروح شدند.

 

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند:" ما از آنچه اتفاق افتاده است متاسف هستیم و با خانواده خبرنگاران زخمی شده همدردی می کنیم. این ناامنی فزاینده تاثیری مستقیم بر کیفیت اطلاع رسانی و کار خبرنگاران دارد. مقامات مسئول افغانستان و نیروهای ائتلاف و همه ی نیروهای درگیر باید تضمین آزادی مطبوعات را به اولویت خود تبدیل کنند. "

 

چهارشنبه ٢١ اسد عکاس اسپانیایی امیلینو مورانتی و فیلم بردار اندونزایی اندی جاتمی کو  که هر دو برای اسوشیدت پرس کار می کنند. در پی انفجار بمبی دست ساز بشدت مجروح شدند. این دو خبرنگار بعنوان " همراه" با ستون نظامی در نزدیکی شهر کندهار عبور می کردند و انفجار در مسیر عبور این ستون روی داد. امیلینو مورانتی یک پای خود را از دست داد و اندی جانمی کو از ناحیه زانو و سینه شدیدا آسیب دیده است.

 

وضعیت امنیتی خبرنگاران در افغانستان روز به روز بدتر می شود. و بهای سنگین این ناامنی را کارکنان رسانه ها پرداخت می کنند. اگر تنها باشند از سوی طالبان و باندهای مافیایی مورد تهدید و حمله قرار می گیرند و اگر " همراه" نظامیان باشند به آنگونه که باید مورد حمایت و حفاظت قرار ندارند.

 

یک سازمان مستقل مدافع حقوق بشر تعداد قربانیان ماین های انفجاری را فقط در ماه گذشته میلادی ٨٢٨ نفر اعلام کرده است. شهروندان افغانی اولین قربانیان این حوادث هستند. از سال ١٣٧٣ تا ١٣٨٨ بیش از ٢٠ خبرنگار در افغانستان کشته شده اند. 


August 13th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها